Increasing Creativity in Writing Short Stories with Newspaper for Students IX A of SMP Negeri 4 Bontang
DOI:
https://doi.org/10.53813/jpptk.v2i1.126Keywords:
creativity, writing short stories, newspapersAbstract
This study seeks to improve students' ability to determine the story line and then assemble it into sentences which can eventually form an interesting short story. This type of research is Classroom Action Research (CAR) with quantitative descriptive. The research location is in SMP Negeri 4 Bontang. Subjects who were subjected to action in this study were students of class IX A SMP Negeri 4 Bontang, totaling 34 students. The results of the study stated that learning to write short stories using newspaper news media could improve achievement and interest in learning for class IX A students of SMP Negeri 4 Bontang.
References
Akmal, M. 2007. Nulis, yuk: cerpen novel bagipemula. Jakarta: LembagaPenerbit Fakultas UI.
Aminudin. 2009. Pandai Memahami dan Menulis Cerita Pendek. Bandung: Pribumi Mekar
Aminudin. 2010. Pengantar Apresiasi Karya Sastra. Bandung: Sinar Baru Algensindo
Anindyarini, Atikah, dkk. 2008. Bahasa Indonesia untuk SMP/MTs Kelas IX. Jakarta: Pusat Perbukuan Depdiknas.
Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik Edisi Revisi VI. Jakarta: Rineka Cipta
Cahyani, Isah. 2012.Pembelajaran Menulis Berbasis Karakter dengan Pendekatan Experiental Learning. Bandung: Prodi Pendidikan Dasar SPs UPI
Endraswara, Suwardi. 2002. Metode Pengajaran Apresiasi Sastra. Yogyakarta: CV. Radhita Buana
Kemendikbud. 2010. Buku Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas VII. Jakarta: Kemendikbud.
Kasnadi, Sutedjo. 2008. Menulis Kreatif, Kiat Cepat Menulis Puisi dan Cerpen. Yogyakarta: Nadi Pustaka.
Kosasih, E. 2012. Dasar-dasar Keterampilan Bersastra. Bandung: CV. Yrama Widya
Kunandar. 2010. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Rajawali Press.
Kustandi, Cecep dan Sutjipto, Bambang. 2011. Media Pembelajaran Manual dan. Digital. Bogor: Ghalia Indonesia.
Munandar, U. 2012. Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta.
Novakovich, Josip. 2003. Berguru kepada Sastra Dunia, Buku Wajib Menulis Fiksi. Bandung: Kaifa
Nurgiyantoro, B. (2013). Teori pengkajian fiksi. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Nuryatin, Agus dan Retno Purnama Irawati. 2016. Pelajaran Menulis Cerpen. Semarang: Cipta Prima Nusantara.
Roekhan. 1989. Pengajaran Penulisan Kreatif Sanggar Sastra di Sekolah. Malang: HISKI Komisariat Malang.
Rohani, Ahmad. 1997. Media Intruksional Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.
Rusman. 2012. Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru, Bandung: Alfabeta.
Sanaky, H. 2011. Media Pembelajaran Buku Pegangan Wajib Guru dan Dosen. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara.
Sanjaya, Wina. 2009. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Prenada: Jakarta.
Sudjana. 2010. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Sukmandinata, Nana Syaodih. 2012. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sumiati.2020. Modul Pembelajaran SMA Bahasa Indonesia. Jakarta: Direktorat SMA, Direktorat Jendral PAUD, DIKDAS dan DIKMEN.
Suyatno. 2009. Menjelajah Pembelajaran Inovatif. Sidoarjo: Masmedia Buana Pustaka
Suyono. 1989. Pendekatan Keterampilan Proses dalam Pengajaran Sastra di SMA: Sebuah Kajian Selintas. Malang: HISKI.
Yulianto, Bambang. 2011. Pengantar Teori Balajar Bahasa. Surabaya: Unesa University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Widarminto Widarminto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.